Best of Finland
Helsinki Duty Free
Best of Finland -myymäläkonseptin suunnittelu
Kuinka hyödyntää lentokentän ainutlaatuinen potentiaali kotimaisten brändien tunnetuksi tekemiseen, esille nostamiseen ja myynnin edistämiseen? Helsinki-Vantaan Duty Free myymälä tarjoaa poikkeuksellisen kattavan näyteikkunan valikoimassaan oleville tuotteille. Terminaalien läpi kulkee kuukausittain keskimäärin reilut 500 000 matkustajaa. Suomesta löytyy mm. huippulaatuisia, maailmalla palkintoja kahmineita tuotteita, joihin turistit saattavat kuitenkin törmätä ensimmäistä kertaa vasta lentokentällä tiukasta alkoholilainsäädännöstämme johtuen. Monien pakkaukset ovat upeita, mutta harvat kommunikoivat selkeästi suomalaisesta alkuperästään.
Toimeksianto: Ehdotus Suomi-tuotteiden esillepanossa käytetyn Thinking Finland -teeman uudistamiseen. Suomen markkinointi kaipasi apuja globaalin markkinoinnin vakuuttamiseksi, että uudistus kannattaa tehdä paikallisesti.
Näkemyksemme: Monikolaiseen tapaan sukelsimme toimeksiantoon syvällisesti ja halusimme avata aitoa suomalaisuutta Espanjassa toimivalle Dufryn Euroopan markkinoinnista vastaavalle pääkonttorille. Porot, saunan ja salmiakin tunnistavat kaikki, mutta oikeammin suomalaisuudesta viestii vähäeleinen tyylikkyys sekä laadukkaat huipputuotteet. Nostetaan ylpeästi tuotteet päärooliin visuaalisesti ja teknisesti tyylikkäällä toteutuksella, joka herättää kiinnostusta sekä kannustaa asiakkaita valitsemaan ja kokeilemaan paikallisia tuotteita. Myymäläkonseptin nimeksi valikoitui aihetta aihetta kuvaava “Best of Finland”.
Avolta, joka hallinnoi Helsinki-Vantaan lentokentän Duty Free -myymälöitä, on yksi Monikon pitkäaikaisimmista asiakkuuksista. Pääasiassa teemme Avoltalle globaalin graafisen ilmeen jalkautusta paikallisiin materiaaleihin, mutta Best of Finland -konsepti tarjosi meille mahdollisuuden luoda brändille jotakin täysin uutta. Espanjasta käsin hallittu brändi on normaalisti tarkkaan varjeltu ja ohjeistettu. Moderni, raikas ja suomibrändiä kokonaisuutena tarkasteleva ehdotuksemme vakuutti Dufryn globaalin head officen raadin ja pääsimme näyttämään kyntemme paikallisena toimijana. Toteutuksen suunnittelussa on käytetty osaamisemme ydintä: luovaa hulluttelua höystettynä ongelmanratkaisukyvyllä sekä laajalla painoteknisen osaamisen hyödyntämisellä.